Sök:

Sökresultat:

13 Uppsatser om Accelerations- och bromskraft - Sida 1 av 1

Algoritmer för bedömning av förares framförhållningsförmåga

SammanfattningSyftet med examensarbetet är att utveckla en ny algoritm för att bedöma förarens framförhållningsförmåga. I arbetet ingick att undersöka vilka produkter som finns på marknaden idag, hur en förare kan påverka bränsleförbrukningen samt vilka principerna för Heavy EcoDriving är och hur de kan användas i de IT-lösningar som examensarbetets uppdragsgivare Fleetech utvecklar och säljer.Av två möjliga inriktningar, backkörning och accelerations- och bromsanalys, valdes det senare för utveckling av algoritmen. Tre olika koncept togs därefter fram:? Koncept 1: Utrullningskvot Där tiden som föraren använder motorbromsen(utrullning) loggas och ställs i relation till den tid som bromsen används.? Koncept 2: Accelerations- och bromskvot Där den hastighet som bromsas bort ställs i relation till den hastighet som har accelererats upp för att ge ett mått på bortbromsad energi.? Koncept 3: Framförhållning Detta koncept är tredelat. Antalet korta stop, tiden mellan broms och nästa acceleration samt hur mycket utrullning en enskild inbromsning innehåller.Koncepten modellerades och simulerades varefter de omsattes till kod.

Implementering av e-affärer : Betydelsen av bromskrafter

Av Sveriges 290 kommuner så är det idag cirka 40 stycken som använder sig utav e-affärer fullt ut. Bland de övriga kommunerna är somliga på gång, andra avvaktar medan andra inte har det på agendan alls. Resultat har visat att en implementering av e-affärer inte sker friktionsfritt då organisationerna stöter på bromskrafter. Denna uppsats har för avsikt att övervinna bromskrafter vid en implementering av e-affärer för organisationer. De forskningsfrågor som uppsatsen utgår från är:·         Undersöka och identifiera bromskrafter som kan uppkomma vid en implementering av e-affärer·         Hur kan bromskrafter omvandlas till drivkrafter? De bromskrafter som kan uppstå vid implementering enligt tidigare undersökningar är: kostnader, attityder och förankring hos användare, vision och kompetens samt ledningens stöd, engagemang och kompetens. Resultatredovisningen styrkte att användarnas attityder var en av de främsta broms­krafter organisationerna möttes av samt att ledningens stöd, engagemang och kompetens spelade en stor roll för att minimera användarnas motstånd.

Accelerations- och bromskrafter för järnvägsbroar: Analys av reduktionsfaktor

I januari 2010 trädde europeiska konstruktionsstandarder i kraft i Sverige, vilket ersätter de föregående brostandarderna Bro 2004 och BV Bro, utgåva 9, för järnvägsbroar. Detta för med sig förändringar av regler beträffande beräkning av de krafter som påverkar brobrokonstruktionen orsakat av acceleration och bromsning. EN 1991-2, som styr trafiklaster på järnvägsbroar enligt de europeiska konstruktionsstandarderna, ger olika metoder för att beakta den samverkan som uppstår mellan spår och broöverbyggnad då Accelerations- och bromskrafter verkar på rälerna. Detta examensarbete har initierats i syfte att klargöra metodernas användningsområde, hur de skall användas samt för- och nackdelar med respektive metod. De metoder som ges består av en generell metod samt två förenklade metoder som gäller under olika förutsättningar.

Modellering av avloppspumpstationer : En modelloptimering och känslighetsanalys av pumpstationer i Uppsala och Västervik

För att utreda ärenden kopplade till bräddning och källaröversvämningar blir det allt vanligare att använda hydraulisk modellering. I hydrauliska modeller ingår flera olika beståndsdelar,bland annat ledningar, brunnar, bräddavlopp och pumpstationer. Pumpstationer är en beståndsdel som är ganska komplex att beskriva i dessa modeller och att ta fram den relativt stora mängd indata som krävs för att beskriva modellparametrarna kan vara mycket tidskrävande. Genom att veta vilka modellparametrar i pumpstationer som har störst betydelse för modellberäkningarna skulle mer vikt kunna läggas vid att beskriva dessa och därmed skulle modelleringen kunna bli mer tidseffektiv och beräkningsresultatet bli bättre kvalitetsmässigt. En modellparameter som tros vara av stor betydelse för modellberäkningarna är pumpkapacitet.

Crowdfunding : Svenskarnas motiv till att investera

The purpose of this essay is to examine the Swedish people?s level of knowledge about crowdfunding and their incentives and deterrents to crowdfunding investments. Early on crowdfunding was divided into two objectives: reward based and equity based crowdfunding. The division of objectives is logical due to the differencing conditions of the motivation for investors to invest. Supported by theories in crowdfunding incentives, commitment-trust, the prospect theory, and the diffusion of innovations, we aim to establish a comprehensive line of reasoning to support our model of motivation in the conclusive chapter.The results of this essay were achieved by a combined method.

MAXIMAL STYRKA I ENBENSKNÄBÖJ KORRELERAR MED ACCELERATIONS KAPACITET OCH AGILITY

Starka samband har tidigare framkommit mellan den maximala styrkan i knäböj på två ben och sprintkapacitet rakt fram på varierande distanser men inte på sprintkapacitet i agility. Gemensamt för de flesta studier är dock att styrketesterna endast utförts på två ben.Syftet med studien var att undersöka korrelationen mellan maximal styrka i enbensknäböj i smith-maskin och sprintförmågan i löpningar, både rakt fram och med riktningsförändringar.Testgruppen bestod av 19 män (23,9 ± 2,5 år) med regelbunden träningserfarenhet av intermittenta lagsporter. Sprinttester gjordes på 5, 10 och 20 meter rakt fram samt ett zigzag agilitytest för att testa sprintkapacitet med riktningsförändringar. Enbensknäböj i smith-maskin genomfördes med stången på axlarna och ett djup på 110 grader vinkel mellan femur och tibia.Resultaten av studien visade på signifikanta korrelationer mellan den maximala styrkan i enbensknäböj och sprintkapaciteten på 5 och 10 meter samt i agility. När den maximala styrkan var relaterad till kroppsvikten hittades signifikanta korrelationer mellan 5 och 20 meter samt i agility.

Design av styrsystem till rotationsstol och utveckling av numerisk modell av otolitmembran

This master thesis is made of two parts. The first part concerns the method and results ofdesigning a motion control system for a piece of research-equipment called BIRGIT. Theequipment is made to be used for research on eyemovements. In the second part, a computermodel of a part of the balance organ in the inner-ear is developed. The work has been done atthe Bernadotte laboratory at S:t Erik Eye Hospital.The equipment the control system is made for is a so-called rotationchair.

En fordonsförares upplevelse av accelerationer som grund för en effektiv simuleringsmodell

Saab Aerosystems has a long tradition and a lot of competence in the field of flight simulation. Their ambition to broaden the market horizon has led to a discussion about also selling vehicle simulation solutions, both for military and civilian use.The aim of this thesis is to investigate the driver?s experiences of the accelerations he or she is exposed to whilst driving in rough terrain. The results may be used as a basis for future decisions and can act as a platform for the construction of an effective simulation model.To investigate the driver?s exposure of acceleration, some kind of dynamic simulation is needed.

Dynamiska egenskaper hos håldäcksbjälklag belastade med gångtrafik

Concrete floors have traditionally had no problems with annoying vibrations. However with the demand for larger spans the floors need to be made more slender with a higher degree of utilization and lower mass. Therefore new floors may have problems with vibration serviceability. This thesis studies the vibration characteristics of hollow core slabs. The analysis was made in the finite element program Ansys. The hollow core slab was subjected to a varying force simulating one person walking across the slab.

CARABAS III Konstruktion av antenninstallation på helikopter

This report describes the construction work of a radar antenna for the radar systemCARABAS. CARABAS is a long wave airborne ground radar that has been developed bySAAB Microwave Systems and will now be mounted on a small helicopter, Schweizer 300.The antenna should be able to fold up and down. When the radar is in use the antenna islowered and under transport, start and landing the antenna is folded up. An emergency dropfunction should also be included in the design of CARABAS III.The extent of this report includes construction of the antenna, frame structure attached to thehelicopter, mechanism for folding the antenna up and down and mechanism for emergencydrop function. The mechanical design of the antenna and frame structure is based on modaland stress analysis, vibration measurement of Schweizer 300 and frequency analysis, andcalculations regarding aerodynamic drag and mechanics.The exciting frequencies of the helicopter and accelerations at those frequencies weredetermined by vibration measurement and frequency analysis.

Virtuell hållfasthetsprovning av en turistbuss

The competitive nature of the automotive industry has always implied a necessity to improve product development concerning time-to-market, cost and product quality. As capacity of computer-aided engineering (CAE) tools has evolved, so has the strive for simulation-driven design. Virtual durability testing using full vehicle models is one of many challenges posed in front of vehicle manufacturers when computer simulations are given a key role in product development.This thesis has been initiated as a preliminary step towards implementing dynamic virtual durability testing in the development of buses and coaches at Scania. The objective has been to assess the predictability of a full vehicle coach model and to what level of precision structural loads can be predicted. Previously performed proving ground testing of a Scania Touring coach has been the basis for the modelling and simulations in this thesis.A virtual model of the Scania Touring coach has been created in multi-body simulation software package MSC.Adams.

Skadeutredning och glidningskontroll av järnvägsbro 3500-3424-1 : En underbyggnad på villovägar

Trafikverket förfogar över närmare 4000 järnvägsbroar i olika skick och ålder runt om i landet. Beståndet är i ständigt behov av underhåll och erfordrar kontinuerliga kontroller. Den här rapporten är utformad som en skadeutredning på en enkelspårig järnvägsbro söder om Solvarbo i Säter kommun. Järnvägsbron är i drift och här passerar över 10 000 tåg/år. Allt från snabbtåg till godståg.

Vågutbredning i tåg : En analys i Matlab

Vid malmbrytning förflyttas malm långa sträckor med tåg. Malmbanan är en järnväg som går från Luleå till Narvik i Norge. Mellan Kiruna och Narvik fraktas det årligen ca 15 miljoner ton järnmalm. Tåget består av 2 lok med 52 vagnar där varje vagn kan väga upp till 100 ton. I kopplen mellan vissa vagnar uppstår sprickor som kan leda till brott så att tåget riskerar tappa vagnar.Syftet med det här arbetet är att titta på hur stora krafterna blir i kopplen mellan tågvagnarna.